Foto: Shutterstock
Jānis Peters reiz teicis:"...no kūtspakaļas cēlies ir katrs rīdzinieks." Un ir taču tā, ka pat lielai daļai galvaspilsētas iedzīvotāju saknes meklējamas kādā no neskaitāmajiem Latvijas lauku pagastiem. Tomēr, ierodoties smalkā restorānā, negribas izrādīt, ka esi apjucis no žilbinoši baltajiem galdautiem, precīzās rindās izkārtotajām spožajām glāzēm, neskaitāmajiem galda piederumiem un garām zibošajiem viesmīļiem. Uzzini, kā rīkoties, lai justos pārliecinoši restorāna etiķetes labirintos.

Sagatavošanās

Foto: Shutterstock

Restorānu etiķete sākas jau ar īstās vietas izvēli. Vienalga – vēlies papusdienot ar kolēģiem, iedzert pa glāzei alus tuvāko draugu lokā vai doties romantiskās vakariņās ar mīļoto – jāparūpējas par to, lai izvēlētais restorāns atbilstu jūsu nodomiem.

Lai gūtu priekšstatu par virtuvi un cenu līmeni, noteikti iepriekš izpēti restorāna mājas lapu vai ievāc ziņas telefoniski.

Ja jūsu izvēlētais restorāns piedāvā eksotisku vai nacionālu virtuvi, noskaidro savu līdznācēju kulināro gaumi, jo, ļoti iespējams, kāds nebūs sajūsmā par pārāk asiem ēdieniem, indiešu garšvielām vai ceptām varžu kājiņām.

Lai izvairītos no nepatīkamiem pārsteigumiem, nenāks par ļaunu, ja galdiņu rezervēsi savlaicīgi. Ja vēlies restorānā organizēt banketu vai vakariņas lielākam viesu skaitam, ieteicams personīgi tikties ar restorāna zāles pārzini, lai vienotos par ēdienkarti un galda koncepciju.

Apģērba izvēle

Foto: PantherMedia/Scanpix

Vēl viens vērā ņemams faktors ir piemērota apģērba izvēle. Ātrās ēdināšanas restorānu tīklu vai klubiņa apmeklējums vēlās vakara stundās pieļauj, ka izvēlies džinsus un vienkāršu krekliņu. Bet nekādā gadījumā nemēģini šādā izskatā ierasties smalkā restorānā – to var salīdzināt ar golfa kluba apmeklējumu smokingā.

Ierašanās restorānā

Foto: PantherMedia/Scanpix

Ierasts, ka pirmais restorānā ienāk vīrietis. Tam ir vairāki iemesli. Pirmkārt, šādi viņš pasargā savu dāmu no negaidītas sadursmes pie durvīm un var laicīgi pabrīdināt par slieksni vai pasniegt roku, lai palīdzētu nokāpt pa lejup vedošiem pakāpieniem.

Otrkārt, pēc šī žesta restorāna zāles pārzinis varēs izsecināt, kurš ir nāciena iniciators – tātad, arī veiks pasūtījumu un maksās par vakariņām. Tātad, ja ir ieradusies vīriešu vai dāmu kompānija, tad darbojas šāds likums: pirmais ierodas tas, kurš uzaicinājis pārējos. Bet, ja pie durvīm viesus sagaida šveicars, labais tonis pieprasa, lai vīrieši vienmēr palaiž pa priekšu kompānijā esošās dāmas.

Garderobē no sākuma virsdrēbes noģērbj vīrietis un tad palīdz noģērbt tās dāmai. Tad vīrietis nodod drēbes garderobistam un paņem pie sevis izsniegtos numuriņus. Starp citu, aizejot no restorāna, vīrietim jārīkojas pretēji: sākumā jāpalīdz apģērbties dāmai un tikai tad jāapģērbjas pašam.

Ienākot zālē, ierasts, ka apmeklētājus sagaida vecākais viesmīlis, kurš pavada viesus līdz rezervētajam galdiņam. Pie galdiņa vispirms dodas restorāna darbinieks, tad dāma vai viesi, un visbeidzot pasākuma iniciators. Bet biežāk gadās, ka galdiņš jāizvēlas patstāvīgi. Atceries - nav īsti pieklājīgi apsēsties pie jau aizņemta galdiņa, pat ja restorānā nejauši satiekat labus paziņas.

Ja rodas grūtības ar galdiņa izvēli, nekautrējies lūgt palīdzību restorāna darbiniekiem.

Pie galdiņa

Foto: PantherMedia/Scanpix

Kad īstais galdiņš beidzot ir atrasts, vīrietis, nedaudz atbīdot krēslu, palīdz apsēsties dāmai. Ja dāma ieradusies restorānā bez pavadoņa, atbildība par šo galanto žestu ir jāuzņemas viesmīlim.

Vīrietim pie galdiņa jāieņem vieta pa kreisi no savas daiļas pavadones vai tieši pretī viņai. Vēlams, lai dāma sēdētu ar seju pret zāles galveno daļu, bet nekādā gadījumā ejā, kur pārvietojas viesmīļi.

Ja restorānā ieradušies divi vīrieši un sieviete, tad sieviete vienmēr sēž starp abiem pavadoņiem. Šo pašu principu ievēro arī vīrietis, kurš restorānā ieradies divu daiļā dzimuma pārstāvju sabiedrībā.

Apkalpojošais personāls

Komunicējot ar apkalpojošo personālu, vispareizāk būs viesmīļus uzrunāt vārdos, kas redzami uz viņu formastērpam piespraustajām zīmotnēm. Nebūs pieklājīgi, ja uzrunai izvēlēsies tādus izteikumus kā "jaunais cilvēk" vai "meitenīt". Kaut gan labā restorānā pieredzējis viesmīlis vienmēr pamanīs, ka jums ir vajadzīga viņa palīdzība, pat ja jūs to nelūgsiet, - pietiks vien ar skatienu vai atbilstošu žestu.

Padoms: nekādā gadījumā nesāc konfliktēt ar viesmīli. Ja uzskati, ka viņš nevelta jūsu galdiņam pienācīgu uzmanību, labāk izsaki savu attieksmi, samazinot dzeramnaudu.

Ja tevi neapmierina apkalpošanas kvalitāte, pieaicini restorāna vadītāju un palūdz, lai jūsu galdiņam tiek nomainīts viesmīlis. Tev ir visas tiesības pieprasīt arī ēdiena nomaiņu, ja uzskati, ka tas neatbilst kvalitātes standartiem. Labā restorānā tavas pretenzijas tiks uzklausītas ar cieņu un novērstas bez konflikta un skandāliem.

Atceries, ka saziņai ar restorāna personālu tiek ievērota bezvārdu komunikācija: ja nazi un dakšiņu noliksi uz šķīvja, pagriežot spalus nedaudz pa labi (gluži kā pulksteņa rādītāju, kas pagriezts uz plkst. 4:25), tas nozīmē, ka viesmīlis drīkst novākt netīros traukus un nest nākamo pasūtījumu.

Ja vēl neesi beidzis baudīt ēdienu, bet vēlies nedaudz atvilkt elpu – sakrusto galda piederumus uz šķīvja, pretējā gadījumā tu riskē, ka steidzīgs viesmīlis garāmejot aiznesīs tavu šķīvi.

Pasniedzot ēdienu, viesmīlis vienmēr pienāk no kreisās puses, turpretī dzērieni tiek ielieti, pieejot no labās puses.

Ēdienu pasūtīšana

Foto: Shutterstock

Pirmais iespaids par restorānu rodas, jau aplūkojot tā ēdienkarti. Prestižā iestādē arī ēdienkarte būs vizuāli pievilcīga, pārskatāma un izdrukāta uz kvalitatīva, dārga papīra. Ēdienu nosaukumiem noteikti ir jābūt pārtulkotiem vai saprotami atšifrētiem – svešvalodā vai divās valodās sastādīta ēdienkarte tiek uzskatīta par sliktu toni. Ārzemniekiem var tikt piedāvāta atsevišķa ēdienkarte.

Interesanti, ka ir restorāni, kur vīriešiem un sievietēm tiek piedāvātas atšķirīgas ēdienkartes: vīriešiem – parastas, bet sievietēm – bez cenām.

Jūsu galdiņu apkalpojošais viesmīlis parasti piedāvās sākt maltīti ar aperitīvu – dzērienu, kurš palīdzēs īsināt laiku, gaidot pasūtījumu un uzlabos apetīti. Vari izvēlēties minerālūdeni, dabīgu augļu sulu vai vieglu baltvīnu.

Viesmīlis ēdienkarti pasniedz vispirms dāmai vai viesiem, tad personai, kura apmaksās rēķinu. Pasūtījumu veic galdiņa "saimnieks": sākumā uzskaitot viesu izvēlētos ēdienus, tad piesakot savu izvēli. Nav pieņemts, ka dāma, kura ieradusies kunga pavadībā, pati pasūta ēdienu – viņa adresē savas vēlmes kavalierim, kurš veic pasūtījumu.

Ēdieni tiek pasniegti noteiktā kārtībā: vispirms aukstās un karstās uzkodas, tad zupa, pamatēdiens, siers un beigās, protams, deserts. Uzkodas un pamatēdiens tiek pasūtīts uzreiz, bet desertu vari izvēlēties, kad maltīte tuvojas nobeigumam.

Dzērienu izvēle

Foto: Shutterstock

Kad būsiet tikuši galā ar ēdienu pasūtīšanu, jums tiks piedāvāta restorāna vīnu karte. Smalkos restorānos īpašs viesmīlis – someljē, iepazīstinās ar dažādu vīnu īpašībām un to saderību ar izvēlētajiem ēdieniem.

Ja izvēlēsieties kādu no dārgajiem kolekciju vīniem, jums iepriekš tiks dota iespēja to nodegustēt. Viesmīlis nodemonstrēs pudeli, īpaši izceļot dzēriena nosaukumu un ražas gadu.

Lai ievērotu rituālu, degustējot vīnu, tas glāzē vispirms ir jāsaskalina, lai dzēriens sāktu "elpot" un atklātos tā garšu buķete. Tad jānovērtē tā krāsa un dzidrums – aplūkojot glāzi pret gaismu, jāieelpo vīna aromāts un visbeidzot jānogaršo.

Pēc degustācijas klients var vai nu apstiprināt savu izvēli, vai palūgt, lai vīns tiek nomainīts pret citu, bet tikai tādā gadījumā, ja konkrētais dzēriens neatbilst kvalitātes rādītājiem vai šķirnes īpatnībām.

Apstiprinošas izvēles gadījumā viesmīlis no sākuma piepilda dāmas (vai viesu) glāzes, tad galdiņa "saimnieka" glāzi. Pasākuma iniciatoram ir pienākums sekot, lai glāzes tiktu papildinātas savlaicīgi.

Maltītes beigās var pasūtīt didžestīvu – stipros alkoholiskos dzērienus (konjaku, džinu, degvīnu u.c.).

Iniciatīvai par mājās došanos jānāk no galdiņa "saimnieka" vai no vīrieša, ja tas ieradies kopā ar dāmu.

Rēķina apmaksa

Foto: Shutterstock

Etiķete neļauj viesmīlim nest rēķinu, pirms tas netiek pieprasīts. Rēķins parasti tiek atnests īpašos vāciņos vai uz paplātes, otrādi apgriežot čeku, kurā redzama pasūtījuma summa. Rupjākā kļūda, ko var pieļaut viesmīlis, ir atklāta rēķina nolikšana uz galda un skaļa summas nosaukšana. Nav pieņemts, ka viesmīlis stāv pie galdiņa un gaida rēķina apmaksu.

Ja esat vienojušies, ka katrs no viesiem maksās par sevi, brīdiniet par to viesmīli, jau veicot pasūtījumu, lai katram var tikt sagatavots atsevišķs rēķins. Jebkurā citā gadījumā samaksu veic galdiņa "saimnieks".

Ja vēlies, vari pārbaudīt atnesto rēķinu – arī viesmīlis ir tikai cilvēks un var kļūdīties, bet skaļi komentēt rēķina atšifrējumu ir nepieklājīgi. Nav pieņemts arī skaļi apspriesties un strīdēties, kurš maksās rēķinu vai "samest" naudu viesmīļa klātbūtnē.

Naudu, kredītkarti vai atlaižu karti (ja konkrētajam restorānam tādas ir), ir jāieliek vāciņos kopā ar rēķinu un jānovieto uz galda malas.

Neaizmirsti par dzeramnaudu – tas ir visai delikāts jautājums, ko nav ieteicams apspriest ar viesmīli un saviem galdiņa biedriem. Atceries, ka dzeramnauda nav žēlastības dāvana, bet gan pateicība par kvalitatīvu apkalpošanu.

Ierasts, ka dzeramnaudas apmērs ir 10% no rēķina summas. Ja esi sajūsmā par apkalpošanas kvalitāti, vari to palielināt pēc saviem ieskatiem.

Protams, ja viesmīļa attieksme ir sagādājusi vilšanos, dzeramnaudu atstāt nav obligāti. Šāds žests liks viesmīlim aizdomāties par savu profesionalitāti un, iespējams, izdarīt secinājumus. Savukārt dzeramnaudas neatstāšana bez iemesla ir slikts tonis.

Kamēr tiek veikta rēķina apmaksa, pārējiem nevajadzētu pievērst tam īpašu uzmanību – labāk būs, ja turpināsiet iesāktās sarunas.

Doties prom no restorāna vajadzētu nesteidzīgi. Pirms tam neaizmirstiet pateikties apkalpojošam personālam. Nevajag uzskatīt, ka bagātīga dzeramnauda spēj aizstāt vienkāršu, sirsnīgu "paldies" vai "bija ļoti garšīgi."

Pateicības vārdi ir svarīgi ne vien viesmīlim, bet arī restorāna administrācijai, jo tas apliecina restorāna kvalitāti un vairo labo slavu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!